Luang Namtha i Workaway

on

Em dirigeixo a Luang Namtha des de Muang Ngoi, el dia es presenta llarg. Primer el boat per tornar a Nong Kiaw, allà un tuk-tuk per arribar a la bus station per agafar un altre bus fins Luang Namtha, unes 7h de tute.
Sortim tard amb el boat, perquè m’he encantat esmorzant al buffet (30m IPS) i vaig just perquè he d’anar a buscar la maleta a la guesthouse, vaig amb flipflops i el terra es un fangueix perquè acaba de caure un diluvi. Arribo al segon boat, el primer ja està sortint i el segon s’atrassa perquè a un francès ara no li troben al bitllet que ja ha entregat.
Al arribar a l’estació em diuen que ja no hi cabo al bus que va a Luang Namtha, la veritat és que és una putada perquè he quedat allà amb el Len per fer la meva primera experiència com a Workawayer. La solució acaba sent agafar dos busos, primer a Udomxai, allà cambiar d’estació pagar el tuk-tuk de rigor i després agafar-ne un altre cap a Luang Namtha. Que la minivan decideixi, a mig camí, parar per canviar l’oli del motor deu ser normal, mitja horeta al mecànic 😮
Un cop arribo a destí i després de parlar amb un xinès del Messi i del Barça, el tuk-tukero em vol cobrar 50m KIPS per portar-me a casa de la gent per qui treballaré, és una pasta però ho tinc fotut perquè sóc l’únic que vol anar fins allà així que al final acabo pagant no els 50 però sí 40. Arribo que ja és fosc, m’ensenyen l’habitació, sopar i dormir.

Workaway

És una web que posa en contacte gent que té necessitats. La majoria d’ofetes són allotjament i manutenció a canvi de treballar mitja jornada ajudant segons les necessitats. Abans de marxar jo vaig contactar amb una família que té una empresa d’esports d’aventura i ticketing per ajudar-los amb la web i a traduir documents a l’espanyol i a casa d’aquesta familia és on em dirigia.

El primer dia de feina, l’endemà d’arribar, va ser duríssim. El Len em va oferir fer una sessió de kayaking per provar l’experiència, no m’hi vaig poder negar 😉
Els dies següents ja van ser de més curro, a la oficina traduint algun doc i millorant el wordpress, això si, a ritme laosià. De fet aquest article està escrit durant aquestes hores (shhht!) 😉 . A estones lliures a fer una volteta pel poble, cafetó, un tè, etc.

link: www.workaway.info

Família

Dormo amb la família, en una petita habitació on només hi ha el llit i el lavabo. Tinc les coses per terra perquè no hi ha taula ni prestatge i no te dutxa ni aigua calenta, a cubells que va la cosa. El primer dia m’atabalo, ho veig petit, brut i incòmode, però els dies passen i t’acostumes. L’internet va follat. Em vaig plantejar mirar el Barça – Osasuna (7 a 1) però al final vaig passar de llevar-me a les 0:30am.

Viuen a un petit turó a 15km de la ciutat i no tinc manera de desplaçar-me així que vaig amb ells a tot arreu adaptant-me als seus timmings, a vegades amb tuk-tuk, a vegades amb cotxe. Els tios tenen camp de futbol i estan constuint uns bungalows com a lloger pels turistes.

Ells són el Len i la seva dona, tenen 2 fills (un bebé que sempre va a coll de la mare o el pare i una nena petita de dos anys i mig amb qui jugo). Amb ells viu el germà del Len, un adolescent que ja està al negoci i amb qui un dia ens vam fotre a jugar a jugar a futbol. Amb ells també hi viuen els pares del Len, un home que li falta un dit al peu i que sempre murmura amunt i avall. Ajuda al negoci reparant coses i movent gent amunt i avall amb el tuk-tuk. Només el Len parla ‘anglès’ així que durant els àpats ells parlen en Laten (que no Lao) i jo menjo. M’acabo adaptant als seus costums i horaris, a les 6 del matí ja hi ha moviment i a les 9 ja cap a dormir.

Negoci

Tenen una empresa familiar, el Len és el jefe i té 3 treballadors. Els matins normalment no tenen casi ningú, i en total unes 10 visites en tot el dia. Venen tiquets de bus pels locals i trekkings i kayaking pels ‘falang’, els turistes.
Alguns dies a l’oficina son aburridíssims, altres passen coses, gent que busca un viatge particular per tribus per fer negocis, gent que es vol informar, etc. Dies distrets.
Quan no hi ha feina es posen a jugar a les dames amb un taulell que tenen i com a fitxes, els taps de les ampolles de cervesa, les blanques del dret i les negres del revés.

Menjar

Arròs, arròs i arròs. Per esmorzar, dinar i sopar. L’sticky rice amb les mans, és clar. Primer em fa una mica de cosa tot i que després perdo les manies i mira que no vaig net del tot. L’arròs és la base, alguns dies hi ha peix, altres verdures, bambú o algun tipus de carn bullida que no m’acaba de fer el pes perquè té molt greix i tendrum. La salsa spicy sempre acompanya i li acabo fotent amb l’sticky rice i el bambú tot i que després suo i m’he de mocar 😛 però m’agrada.
El que no es menja amb les mans, es menja amb els sticks o amb una cullereta per les sopes. Cadascú fa servir un bol individual on es posa l’arròs i va picant dels plats comunts que hi ha a la taula amb els sticks. Quan un acaba, s’aixeca i fot el camp, sense dir res.
El que sobra és pel següent àpat, aquí no es llença res i el que cau a terra, la familia de gats que viu amb ells s’encarreguen de netejar.

La veritat és que al final, tot és ben normal.

Una bona experiència per experimentar la vida local d’aquesta gent 🙂

Off days

Finalment, al cap de quatre dies deixo la feina. Entre que m’aburria a l’oficina, que ja ho tenia tot traduit i que necessitava una dutxa, amb l’excusa de tenir el finde lliure, agafo la maleta i me’n vaig de finde, però realment ja no torno tot i que l’experiència ha molat bastant.

Els dies lliures els aprofito per fer un volt pel poble, trobo la Saskia, que vaig conèixer a Muang Ngoi i lloguem una moto per anar a un poble proper però no val gaire la pena, Muang Sing, així que la cosa va de disfrutar del paisatge i de les villages que hi ha per allà. I per sopar, al night market de la ciutat, entre guiris, locals i dones que et volen vendre o un braçlet o un bolso o opium.

Al final, entre una cosa i l’altra m’he passat una setmana a aquest poblet.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada